-
دوشنبه شانزدهم اردیبهشت ۱۳۹۸
-
12:55
سؤال 547- آيا فرو بردن وسايل غير خوراكى (مانند وسايل معاينات پزشكى و دندانپزشكى) در دهان به هنگام روزه، باعث بطلان روزه مىگردد؟
جواب: موجب بطلان روزه نمىشود، مگر اينكه آلوده به آب دهان شود و آن را بيرون آورد و سپس وارد دهان كند و رطوبت آن ابزار به قدرى باشد كه در آب دهان مستهلك نشود و آن را فرو برد.
سؤال 548- فردى مبتلا به نفس تنگى شديد است، و از يك نوع وسيله طبّى استفاده مىنمايد كه با فشار دادن سوزن آن، داروى مايع به صورت پودر گاز از راه دهان به ريهها پاشيده مىشود و باعث تسكين مىگردد (اين عمل چندين بار در روز تكرار مىگردد) آيا مىتواند با وجود استفاده از اين وسيله روزهدار هم باشد، با توجّه به اينكه بدون استفاده از اين دستگاه روزه گرفتن مشقّتى غير قابل تحمّل دارد؟
جواب: اگر به صورت گاز رقيق وارد بدن مىشود مانعى ندارد و روزهاش صحيح است. و ما نمونههاى معمول آن را ديدهايم اشكالى ندارد.
سؤال 549- آيا فرو بردن چرك گلو باعث باطل شدن روزه مىگردد؟
جواب: اگر به فضاى دهان وارد نشود يا بدون اختيار فرو رود مانعى ندارد.
سؤال 550- آيا فرو بردن اخلاط سينه موجب ابطال روزه مىشود؟
جواب: اگر به فضاى دهان نرسد موجب ابطال نيست.
سؤال 551- حكم روزه بيمارانى كه از دارو استفاده مىكنند، در فروض زير چيست؟
الف) تزريق آمپول يا سرم از طريق رگ انجام مىشود و دارو:
1. فقط جنبه تقويتى داشته باشد.
2. جنبه درمانى و تقويتى داشته باشد.
3. جنبه غير تقويتى داشته باشد.
جواب: تمام تزريقات مذكور براى روزهدار اشكال دارد؛ ولى تزريق در عضله مانعى ندارد.
ب) استفاده از قطره، در سه فرض فوق نسبت به دارو، از طريق چشم، گوش، يا بينى چه حكمى دارد؟
جواب: اگر به حلق وارد نشود، يا شك داشته باشيم، اشكالى ندارد.
ج) وارد كردن دارو از طريق سوند معده (لولهاى كه از طريق دهان يا بينى وارد معده بيمار مىشود) چه حكمى دارد؟
جواب: جايز نيست؛ مگر در مواقع ضرورت كه آن نيز موجب بطلان روزه است.
سؤال 552- آيا تزريق آمپولهايى كه جهت بىحسى، كاهش درد، كشتار ميكروبها و مانند آن به كار مىرود، در صورتى كه هيچ خاصيّتى جهت رساندن ويتامين يا موادّ غذايى به بدن نداشته باشد، روزه را باطل مىكند؟
جواب: تمام تزريقات دارويى و تقويتى و بىحسّى و واكسن هرگاه در عضله باشد براى روزهدار اشكال ندارد، ولى از تزريق در رگ مطلقاً پرهيز شود.
سؤال 553- آيا خوردن داروهاى خوراكى كه به هيچ وجه جنبه غذايى نداشته باشد، بلكه جهت تسكين آلام بيمار به كار مىرود مبطل روزه است؟
جواب: بدون شك مبطل روزه است.
سؤال 554- آيا شستشوى معده از طريق سوند معده، باعث ابطال روزه بيمار مىشود؟ (توضيح اينكه شستشوى معده با مايعات از طريق سوند انجام مىگيرد، سپس مايع وارد شده از طريق سوند به بيرون كشيده مىشود).
جواب: جايز نيست، مگر در حال ضرورت، كه در اين صورت بايد روزه آن روز را قضا كند.
سؤال 555- روزه بيمارى كه تنقيه مىكند، اما مايع به شكم او نمىرسد و فقط به نشيمنگاه وارد مىشود، چه حكمى دارد؟
جواب: روزه او باطل است، هر چند به شكم نرسد.
سؤال 556- بيمارى كه ناچار است هر روز، يا يك روز در ميان، با آب خالص تنقيه كند، تكليف روزههايش چه مىشود؟
جواب: اگر مىتواند، اين كار را در شب انجام دهد. و اگر نمىتواند، بايد روزه را قضا كند.
ب) تشخيص ضرر با كيست؟
سؤال 557- پزشكان شخص بيمارى را از روزه گرفتن منع مىكنند، ولى او مىداند كه روزه برايش ضرر ندارد. وظيفهاش چيست؟
جواب: بايد روزه بگيرد.
سؤال 558- در بعضى از موارد، پزشكان در مورد بيماران چنين اظهار نظر مىكنند:
«روزه براى فلان بيمار 80% مضرّ است» و منظورشان اين است كه طبق آمار علمى 80% افرادى كه با اين بيمارى روزه گرفتهاند دچار ضرر شدهاند. چنانچه اين اظهار نظر براى انسان يقينآور باشد، ولى وضعيّت خود را از نظر تطبيق آمار بر خودش نداند، حكم روزهاش چيست؟
جواب: چنين آمارهايى در صورتى كه از اطبّاى متعهد شنيده شود طبعاً موجب خوف ضرر مىشود، و روزه با آن واجب نيست.
سؤال 559- آيا توصيه پزشك و پرستار، مبنى بر ضرر داشتن روزه، يا حركت اعضاى بدن بيمار، يا استعمال آب براى وضو، يا ايستاده نماز خواندن، يا خم شدن براى سجده و مانند آن، مجوّز شرعى محسوب مىشود؟
جواب: چنانچه در مخالفت دستور او خوف ضرر باشد مجوّز شرعى دارد.
ج) مكروهات روزه
سؤال 562- كشيدن دندان، يا هرگونه اعمال جرّاحى لثه و دندان، كه باعث خونريزى مىشود، در حال روزه چه حكمى دارد؟
جواب: مكروه است، ولى روزه را باطل نمىكند.
د) بيمارانى كه روزه بر آنها واجب نيست
سؤال 563- زنى 63 ساله هستم كه شش بچه به دنيا آوردهام. در دوران حاملگى و شيرخوارگى بچّهها (حدود 12 سال) نتوانستم روزه بگيرم، پس از آن نيز تاكنون هر وقت خواستم روزه بگيرم دچار خونريزى معده شده، و با توصيه پزشكان روزه نگرفتهام، اكنون تكليف بنده چيست؟
جواب: در حال حاضر شما مكلّف به روزه نيستيد، و احتياط واجب آن است كه اگر قدرت داريد براى هر روز به اندازه يك مدّ طعام (750. گرم گندم) به شخص نيازمندى بدهيد. همچنين براى ايّام گذشته كه روزه نگرفتهايد، و تا سال بعد هم توانايى بر روزه نداشتهايد.
سؤال 564- بعضى از برادران قطع نخاعى طبق دستور پزشك بايد هر چند ساعت مقدارى مايعات بنوشند. وظيفه آنان براى روزه چيست؟
جواب: روزه از آنها ساقط است. و به جاى آن، در صورتى كه قدرت مالى
داشته باشند براى هر روز يك مدّ طعام كفّاره مىدهند.
سؤال 565- هرگاه بيمار در اثناى روز ماه مبارك رمضان خوب شود، در چه صورت بايد نيّت روزه كند؟
جواب: اگر پيش از ظهر خوب شود، و كارى كه روزه را باطل مىكند انجام نداده باشد، بايد نيّت روزه كند، و احتياطاً قضا هم نمايد. ولى اگر بعد از ظهر خوب شود، روزه آن روز واجب نيست، فقط بايد قضاى آن را بجا آورد.
منابع
نام كتاب: احكام پزشكى
پديدآور: مكارم شيرازى، ناصر
نام كتاب:رساله نه مرجع