احکام پزشکی -روزه بیماران

  • 12:55
* روزه‏ بيماران‏

 

 

  1.  احتياط واجب آن است كه روزه‏دار از تزريق آمپولهاى تقويتى، درمانى و انواع سرمها خوددارى كند؛ ولى تزريق آمپولى كه براى بى‏حس كردن عضوى از بدن به كار مى‏رود اشكال ندارد؛ و اگر روزه‏دار مريضى باشد كه روزه براى او ضرر ندارد ولى به آمپول درمانى نياز دارد و ناچار است در روز آمپول بزند، پس از زدن آمپول روزه آن روز را بگيرد و بنابر احتياط واجب قضاى آن را هم بجا آورد.
  2. اماله كردن با چيز روان- گرچه از روى ناچارى و براى درمان باشد- روزه را باطل مى‏كند؛ ولى استعمال شيافهايى كه براى درمان موضعى به كار مى‏رود اشكال ندارد؛ و بنابر احتياط واجب بايد از استعمال شيافهايى نظير شياف ترياك و شيافهايى كه اثر غذايى يا درمانى دارد خوددارى شود.
  3.  كسانى كه مبتلا به بيمارى آسم هستند و ناچارند در طول روز از اسپرى مخصوص استفاده نمايند، روزه آنها صحيح است و قضا و كفاره ندارد.
  4.  انسان نمى‏تواند به خاطر ضعف و ناتوانى جسمى روزه خود را بخورد؛ ولى اگر ضعف او به قدرى زياد است كه به طور عادى قابل تحمل نيست خوردن روزه اشكال ندارد؛ و بنابر احتياط تنها به مقدار ضرورت غذا يا آب مصرف نمايد و بعد قضاى آن را بگيرد.
  5.  اگر روزه براى انسان ضرر داشته باشد نبايد روزه بگيرد؛ و اگر با وجود ضرر روزه گرفت روزه‏اش باطل است و بايد قضاى آن را بجا آورد. همچنين است اگر احتمال بدهد كه روزه براى او ضرر دارد و احتمال او در نظر مردم عقلايى و بجا باشد.

 كسانى كه روزه بر آنها واجب نيست عبارتند از:

 

  • الف: كسى كه به علت پيرى توانايى روزه گرفتن ندارد و يا روزه گرفتن براى او مشقت داشته باشد؛ ولى در صورت دوم و نيز بنابر احتياط واجب در صورت اول بايد براى هر روز يك مدّ طعام (حدود 750 گرم مواد خوراكى) به فقير بدهد؛ هرچند بهتر پرداخت دو مدّ طعام مى‏باشد؛ و چنين شخصى اگر بتواند پس از ماه رمضان بدون مشقت روزه‏هاى خود را قضا كند بنابر احتياط مستحب قضاى آن را بجا آورد.
  • ب: كسى كه مرضى دارد كه زياد تشنه مى‏شود و توان و تحمل تشنگى را ندارد يا براى او مشقت دارد؛ و در صورت دوم و بنابر احتياط واجب در صورت اول بايد براى هر روز يك مدّ طعام به فقير بدهد؛ و بهتر آن است كه بيشتر از مقدار ضرورت آب نياشامد؛ و چنانچه بعد بتواند روزه بگيرد بنابر احتياط روزه‏هايى را كه نگرفته قضا نمايد.
  • ج: زنى كه وضع حمل او نزديك است و روزه براى بچه او زيان دارد يا موجب ضرر براى خود او مى‏شود؛ و در صورت اول و نيز بنابر احتياط واجب در صورت دوم بايد براى هر روز يك مدّ طعام به فقير بدهد، و در هر دو صورت بايد روزه‏هايى را كه نگرفته قضا نمايد.
  • د: زنى كه بچه شير مى‏دهد و شير او كم است- چه مادر بچه باشد يا دايه او، و چه با اجرت شير دهد يا بى‏اجرت- و روزه براى بچه‏اى كه شير مى‏خورد يا براى خود او ضرر دارد؛ و در صورت اول و نيز بنابر احتياط واجب در صورت دوم بايد براى هر روز يك مدّ طعام به فقير بدهد؛ و در هر دو صورت بايد روزه‏هايى را كه نگرفته قضا نمايد؛ و اگر كسى پيدا شود كه بدون اجرت يا با گرفتن اجرت از پدر يا مادر بچه يا فرد ديگر بچه را شير دهد بنابر احتياط بچه را به او بدهد و روزه بگيرد.
  •  كسى كه عقيده دارد روزه براى او ضرر ندارد، چنانچه روزه بگيرد و پس از مغرب معلوم شود روزه براى او ضرر داشته بايد قضاى آن را بجا آورد.

* تجويز پزشك‏

  1.  كسى كه مى‏داند روزه براى او ضرر ندارد- گرچه پزشك بگويد ضرر دارد- بايد روزه واجب را بگيرد؛ به شرط آنكه در واقع هم ضرر نداشته باشد؛ و كسى كه يقين يا گمان و يا احتمال موجهى كه موجب ترس باشد دارد كه روزه براى او ضرر دارد- گرچه پزشك بگويد ضرر ندارد- نبايد روزه بگيرد؛ و اگر روزه بگيرد صحيح نيست، مگر اينكه قصد قربت از او محقق شود و معلوم شود ضرر نداشته است.
  2.  اگر انسان مردد باشد كه روزه براى او ضرر دارد يا نه و پزشك حاذق كه گفته او وثوق‏آور باشد نظر دهد، نظر پزشك براى او حجت مى‏باشد.
  3. در مورد ضرر داشتن روزه يا استعمال آب اگر بيمار خود اهل تشخيص باشد، تشخيص او بر نظر پزشك مقدم است؛ ولى چنانچه خود بيمار نتوانست تشخيص دهد بايد طبق نظر پزشك مورد اعتماد عمل نمايد. 

    سؤال - چنانچه طبيبى، بيمارى را از روزه گرفتن منع كند (با توجّه به اينكه برخى از اطبّا نسبت به مسائل شرعى بى‏اطّلاع هستند) آيا نظر او در اين زمينه قابل قبول است؟

    جواب: اگر طبيب مورد اطمينانى باشد نظريّه‏اش قابل قبول است.

    سؤال - متأسّفانه كليه‏ام سنگ‏ساز است. بدين جهت پزشك مرا از روزه منع كرده، و دستور داده كه روزانه حد اقل 10 ليوان آب بنوشم. آيا نظر ايشان، كه فردى متديّن مى‏باشد، لازم الاتّباع است؟ اگر روزه بگيرم، و به علّت عدم شرب مايعات در روزه‏هاى ماه رمضان، كليه‏ام طبق پيش‏بينى پزشك دچار مشكل شود، آيا مرتكب معصيت شده و روزه‏ام باطل است؟

    جواب: هرگاه از گفته طبيب حاذق متعهّد خوف ضرر پيدا كنيد كه روزه برايتان‏ضرر دارد، روزه را افطار مى‏كنيد. و چنانچه پس از ماه مبارك توانستيد، قضاى آن را به جا آوريد. و اگر بيمارى شما تا ماه رمضان سال بعد ادامه پيدا كرد، قضا بر شما واجب نيست؛ بلكه براى هر روز فقط يك مدّ طعام (هفتصد و پنجاه گرم، يا مانند آن) به فقيرى مى‏پردازيد. و با توجّه به اينكه اشتياق زيادى براى روزه گرفتن داريد، خداوند ان شاء اللَّه به شما اجر روزه داران را عنايت خواهد كرد.

سؤال: آيا توصيه پزشك به پرستار مبنى بر ضرر داشتن روزه و يا حركت اعضا و استعمال آب براى وضو و نماز براى بيمار از نظر شرعى مجوّز محسوب مى‏شود؟

جواب: اگر مورد اطمينان باشند و توصيه آنان ايجاد خوف ضرر در بيمار مى‏كند بايد ترتيب اثر دهند.

 سؤال: در برخى بيماريها- مثل نارسايى كليه- با اطمينان مى‏توان به بيمار توصيه نمود كه روزه نگيرد، اما در بسيارى از موارد پزشك به علتهاى مختلف واقعاً نمى‏داند روزه را به بيمار توصيه كند يا خير؛ در اين صورت وظيفه پزشك چيست؟

جواب: پزشك در فرض سؤال حق ندارد براى بيمار تعيين وظيفه كند؛ بلكه فقط مى‏تواند چند درصد احتمال ضررى كه مى‏دهد به بيمار بگويد و خود بيمار به ضميمه تجربه سابق و قراين ديگر اگر احتمال عقلايى بدهد كه موجب خوف ضرر روزه باشد، روزه نگيرد.

منابع

نام كتاب: احكام پزشكى‏

پديدآور: مكارم شيرازى، ناصر

نام كتاب: احكام پزشكى‏

پديدآور:-- قاسمیان

نام كتاب:رساله نه مرجع

ادامه .....>>>>

تدابیر ماه رمضان وروزه داری

  • 12:17
  1. روزه باعث غلبه گرما و خشكي در بدن مي شود و در واقع خلط صفرا را افزون مي كند .اين حرارت ايجاد شده، به تدريج در تمام عروق و منافذ بدن رسوب كرده اخالط غليظ و فاسد را سوزانده دفع مي كند. روزه داري اگر با شرايط آن همراه باشد، بدن را پاكيزه و سبك مي كند و حتي اثري عميق تر از انواع درماندهاي پاك كننده مانند حجامت و فصد و خوردن مسهالت و ... دارد. گرماي ايجاد شده توسط روزه به قدري  زياد است كه آب دهان روزه دار مي تواند يك مار را از پاي درآورد. بنابراين، روزه داري مي تواند پيشگيريكننده و درمان كننده هر بيماري باشد.

 

  1. با حلول ماه مبارک نیاز به رعایت تدابیری است تا روزه‌داران بتوانند با استفاده از فرصت معنوی این ماه، زمینه‌ی پالایش جسم و جان خود را فراهم نمایند. با توجه به کوتاهی فاصله افطار تا سحر و تأکیدات آموزه‌های طب سنتی در حفظ فاصله‌ی بین زمان خوردن غذا و خواب (خواب حدود 2 تا 3 ساعت پس از صرف غذا یعنی پس از عبور غذا از معده باشد.) بهتر است غذای افطار در یک وعده میل شود و روزه داران در فاصله بین زمان خوردن غذا و خواب،  با خوردن میوه (1 تا 2 ساعت پس از خوردن غذا) و نوشیدنی‌های طبیعی نیاز بدن را رفع نمایند. روزه داران باید از مصرف غذا‌هایی که موجب تشنگی می‌شوند همچون مواد غذایی چرب، پرحجم، سرخ شده، فست فود‌ها، انواع سس‌ها و ادویه جات تند پرهیز کنند، همچنین این افراد باید از غذا‌های سبک، مغذی و کم‌حجم در وعده سحری استفاده کنند.

 

 

  • زودتر بخوابيد و حتما براي سحر از خواب برخيزيد. روزه گرفتن بدون سحري مي تواند منجر به نوعي روند خودهضمي در بدن شود كه بيماري هاي متعدّدي را درپي خواهد داشت. بنابراين، خوردن سحري را حتي شده چند لقمه باشد، ترك نکنيد.

 

  • غذای سحری باید مانند یک صبحانه کامل باشد؛ غلات سبوس‌دار، میوه و سبزیجات آبدار، سیب زمینی، برنج به مقدار کم (۱۰ تا ۱۵ قاشق غذاخوری)، خرما، توت سفید، شاتوت، خیار، گوجه فرنگی، کرفس و کدو سبز از جمله مواد غذایی مناسب برای وعده سحری هستند.
  • روزه‌داران باید از مواد پروتئینی مانند تخم‌مرغ نیم برشت، مغز بادام و چهارمغز (گردو، بادام، فندوق و پسته) در وعده سحر استفاده کنند.
  1. نوشیدنی‌های مناسب برای وعده سحری

نوشیدنی‌های مناسب برای وعده سحری تأکید کرد: شربت‌های سنکجبین، لیموترش تازه با عسل، خاکشیر، تخم شربتی به همراه گلاب، عرق بیدمشک و عسل از جمله نوشیدنی‌های مناسب برای وعده سحری محسوب می‌شوند؛ روزه‌داران باید از مصرف قهوه و چای پر رنگ به مقدار زیاد در وعده‌های سحری و افطاری پرهیز کنند.

 

1-     از خوردن تنقلات فراوان در فاصله‌ی افطار تا سحر خودداری شود و روزه‌داران برای خوردن وعده‌ی سحر کمی زودتر از خواب برخیزند.

2-     در وعده‌ی سحر از آشامیدن آب زیاد باید پرهیز نمود زیرا موجب ایجاد نفخ و اختلال در هضم می‌شود. هنگام افطار نیز از آغاز کردن تغذیه با آب سرد، نوشابه و .... خودداری شود. توصیه می‌شود از مقداری آب جوش، آب گرم، عسل و لیموترش استفاده کرد.

3-     مصرف بعضی از غذاها که در هنگام افطار متداول است، مثل آش رشته با روغن فراوان، پشمک، زولبیا و بامیه، کله پاچه و سیراب شیردان و ... مناسب نیست. به جای آن روزه‌داران با توجه به مزاج خود می‌توانند از آش‌ها و سوپ‌ها، حریره‌ها، مرباها و شیرینی‌های طبیعی مثل عسل، کشمش، مویز، خرما و ... استفاده نمایند. 2 -كاهش ديد چشم و نيز خواب رفتن دست و پا در طول روزه داری، امری طبيعي است و جاي

نگراني ندارد و پس از صرف افطار، برطرف خواهد شد.

  • از مصرف شيريني های مصنوعي مانند زولبيا و باميه اكيداً خودداري كنيد و از شيريني هاي

طبيعي مانند خرما، عسل و ... استفاده كنيد.

  • آش رشته غذای مناسبي برای افطار نيست .اگر هم از اين غذا استفاده مي كنيد، به جاي

سيرداغ و نعناع داغ ، نعناع يا پونه خشك را كف ساب كرده با كمي روغن زيتون مخلوط و روي آش

بريزيد.

 

4-     معده‌ی خالی در زمان افطار تحمل غذای سنگین را ندارد، بنابراین استفاده از غذاهای با هضم راحت در این وعده توصیه می‌شود.

5-     استفاده از غذاهای تند و پر ادویه، شور و سرخ‌کرده، غذاهای آماده و بسته‌بندی، غذاهای خمیری مثل ماکارونی، الویه، قارچ، انواع فست‌فودها، یخ، چای پررنگ، قهوه و کاکائو، انواع نوشابه‌ها و آبمیوه‌های صنعتی در این ماه توصیه نمی‌شود. به جای آن روزه‌دان می‌توانندبه تناسب مزاج خود از غذاها، شربت‌ها و آبمیوه‌های طبیعی استفاده نمایند.

6-      از پرخوری و روی‌هم خوری چه در وعده‌ی افطار و چه در وعده‌ی سحر پرهیز شود و نوشیدنی‌ها و میوه حداقل با 1 تا 2 ساعت فاصله از غذا مصرف شوند.

 

منابع:

  1. تحفه خانی /تدابیر
  2. مبانی و اصول طب مسعودی
  3. گنجینه بهارستان/ در روزه

آثار فیزیولوژیک روزه

  • 20:7

چرا سى روز روزه مى‏گيريم؟!

سالى چند روز روزه گرفتن و گاهى در يك ماه يا چند روز را انتخاب كردن مدت روزه‏دارى‏ است كه امروز جهانيان هركدام بنحوى آن را پذيرفته‏اند. در بين مسلمانان روزه واجب هرساله در انحصار ماه رمضان است كه تقريبا سى روز مى‏شود.

بنديكت(Benedict) دانشمند فيزيولژى يك دوره روزه را سى و يك روز دانسته مى‏گويد در اين مدت در تركيب خون هيچ‏گونه اختلاطى بهم نرسيده و آن نورى كه دربعضى از روزه‏داران ديده مى‏شود يك حالت جوانى و نشاطى است كه براى روزه‏داران رخ مى‏دهد. دكتر ژان فروموزان(Jean Fromosan) مى‏گويد ذخاير گليكوژن كبدى و پروتئين خون و ذخيره چربى كه در مرد سى درصد و در زن بيست درصد است براى يك ماه بدن كافى است. دكتر الكسيس كارل (222 انسان موجود ناشناخته) درباره روزه مطالبى دارد تا آنجا كه مى‏گويد با روزه‏دارى قند خون در كبد مى‏ريزد و چربى‏هايى كه در زير پوست ذخيره شده‏اند و پروتئين‏هاى عضلات و غدد و سلول‏هاى كبدى آزاد مى‏شوند و بصرف تغذيه مى‏رسند كه چون با سخن ژان فروموزان كه گفت بعضى عناصر ذخيره‏اى بدن براى سى روز كافيست در كنار يكديگر قرار داده شود نتيجه مى‏گيريم كه در ظرف مدت يك ماه روزه‏دارى آدمى دارنده يك بدن تازه تعمير شده و آزاد گرديده از قيد و بند سموم و كهنه‏هاست. بعلاوه نبايد اثر فاصله هلال تا محاق و ماه را كه قريب 30 روز مى‏شود فراموش نمود يعنى گردش آسمان‏ها نيز مدت روزه‏دارى را سى روز اعلام داشته و مى‏دارند. كسانى ديگر نيز از متخصصين هستند كه ذخائر بدنى را براى سى روز روزه دارى مناسب و كافى دانسته‏اند و مى‏دانيم اولين روز پس از يك ماه روزه‏دارى يعنى روز اول شوال را نمى‏توان روزه گرفت و آن را حرام شمرده‏اند، اين مسئله براى يكنواخت بودن مسلمانان و تشويق آنها است در اينكه بايد هماهنگ و در يك صف بوده و براى حفظ حدود و ثغور دستورات اسلامى كوشا باشد.


برگرفته از:مجموعه مقالات قرآن و طب، ج‏2، ص: 399

دانشکده مجازی اشارت

شرح قانونچه چغمینی توسط حکیم رضی

به گزارش بنیاد تولید محتوای دانشکده مجازی اشارت دوره شناخت و شرح جامع از قانونچه فی الطب یا قانونچه چغمینی در دانشکده اشارت آغاز گردید این مرکز تحقیقاتی از شروع جلسات و بارگذاری جلسه نخست از شرح این کتاب توسط حکیم رضی خبر داد و ضمن دعوت از علاقه مندان بجهت تربیت متخصصین و بالا بردن سطح آموزه های صحیح طبیاعلام داشت که داشجویان با ثبت نام در دانشکده مجازی اشارت بسادگی میتوانند از این دوره بهره مند شوند و شرحی قوی و مستند و مستدل و البته بسیار دقیق را که همراه با نظرات عالی و قوام دهنده استاد حکیم میباشد را مورد بحث و بررسی قرار دهند . .

ورود به دانشکده مجازی اشارت